Sivusto on muuttanut osoitteeseen kaisaspies.fi. Sinut ohjataan uuteen osoitteeseen automaattisesti hetken kuluttua.

maanantai 29. syyskuuta 2014

Miten vanha on tarpeeksi vanha olemaan iltapäivän yksin kotona?

Alakoululaisen koulupäivä on lyhyt, vain muutaman tunnin mittainen. Kun koulu loppuu puolen päivän maissa, kestää vielä monta tuntia vanhempien kotiin tuloon. Kouvolassa lasta suojataan eka- ja tokaluokan iltapäivinä iltapäiväkerhotoiminnalla koulupäivän jälkeen. Kouvolan säästöt vaikuttavat toimintaan. Kaupunki haluaa säästää ja vähentää ryhmiä siten, että vain ekaluokkalaiset pääsisivät ryhmiin. Tokaluokkalaiset odottavat vanhempia iltapäivän kotona tai missä lienevät. Tällä säästetään 60 000 euroa vuodessa.

"Heitteillejättö" kuvasi saksalainen tuttu suomalaisten tapaa jättää lapset iltapäiviksi yksin. Saksa on tai ainakin oli kotiäitien luvattu maa. Kun koululainen palasi kotiin, äiti oli odottamassa. Äiti hoiti kodin ja isä työnteon. Nykyisin Saksakin on muuttumassa ja naisten työntekoa turvaa lasten oikeus päivähoitoon. Ajatus on silti tiukassa: lapsen ei ole hyvä olla yksin kotona. Tanskassa joustava työntekemisen malli turvaa pikkukoululaisen iltapäivät. Vanhempien on usein mahdollista tehdä joko osa-aikatyötä lasten ollessa pieniä tai lopettaa työt ajoissa ja jatkaa työpäivää vielä kotona illalla.

Miten vanha on tarpeeksi vanha olemaan iltapäivän yksin kotona? Tämä varmasti riippuu lapsesta ja toisaalta vanhemman tai vanhempien iltapäivän työn pituudesta. Minusta iltapäivätoiminta tulisi turvata myös niille tokaluokkalaisille, joiden vanhemmat kokevat lapsen ja perheen tilanteen sitä tarvitsevan.

Jos ajatellaan asiaa ihan vain talouden näkökulmasta, voidaan miettiä kuinka monta minuuttia vanhemmat käyttävät työajastaan miettimällä huolestuneena jälkikasvunsa puuhia kotona ja soittamalla lapselle ihan vaan varmistaakseen, että kaikki on kunnossa. Eikö tuo 60 000 euron säästö menetetä melko nopeasti laskeneena työtehona? 

Säästää täytyy, mutta tämä säästö on niin olematon, että sillä ei ole mitään todellista merkitystä Kouvolan taloustilanteessa. Huonoimmillaan säästö johtaa todella ikäviin seurauksiin lasten ja perheiden elämässä. Toivoisin, että tokaluokkalaiset saavat perheiden tarpeen mukaan jatkaa aamupäivä-iltapäivätoiminnassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti