Sivusto on muuttanut osoitteeseen kaisaspies.fi. Sinut ohjataan uuteen osoitteeseen automaattisesti hetken kuluttua.

keskiviikko 8. lokakuuta 2014

Asuntomessut Kouvolaan? Ei vielä

Asuntomessut ovat yksi tapa saada kaupunkiin uusi asuinalue, mutta messujen järjestämisen on lähdettävä kunnan omista tarpeista. Asuinalueen luominen messuja varten ei ole järkevää. Silti juuri messuorganisaatio Suomen asuntomessut on saanut valita, mihin messualue Kouvolassa rakennettaisiin.

Viranhaltijoiden valmistelevassa aineistossa ei ole selvitystä siitä, miksi uuden asuntoalueen rakentaminen olisi itsessään merkityksellistä Kouvolalle juuri nyt, kun taloudessa joudutaan kiristämään vyötä kaikessa. Kun investointitaso on jo valmiiksi aivan liian korkea ja kaupungilla on 340 valmista tonttia odottamassa rakentajia, alkaa 12 miljoonan messuhanke tuntua ylimitoitetulta.


Minulla ei periaatteessa ole mitään asuntomessuja vastaan. Uudet ideat ja moderni rakentaminen tuovat hyviä uusia tuulia, joita Kouvolassa tarvitaan. Minusta hanke on vain aivan liian kallis kaupungin nykyisessä taloustilanteessa.

Keskusteluissa on esitetty ajatus, että messujen kautta Kouvolaan saadaan uusia asukkaita. Mitkä seikat vaikuttaisivat siihen, että muuttaisit Kouvolaan? kysyttiin Kouvolan ulkopuolella asuvilta vastaajilta “Pendelöinti ja asuminen Kouvolassa” -selvityksessä (2011). Vastaajat muuttaisivat Kouvolaan, mikäli puoliso saisi täältä töitä tai oma työsuhde muuttuisi. Rautatie ja viihtyisä asuinympäristö olivat tärkeitä tekijöitä muuttohalukkuudelle. Sen sijaan kukaan ei sanonut muuttavansa Kouvolaan omakotitalotontin vuoksi, vaikka omakotitalotontti oli nimenomaan yksi tutkimuksessa vastaajille tarjotuista vastausvaihtoehdoista. Tämä on syytä pitää mielessä, kun mietitään, mistä saadaan 30 omakotitalonrakentajaa Korialle.

Kouvola on hyvä kaupunki asua, elää ja kasvattaa lapsia. Etätyö on erinomainen mahdollisuus Kouvolalle saada uusia muuttajia. Sijainti reilun tunnin junamatkan päässä Helsingistä ja edulliset asuntojen hinnat ovat loistava yhdistelmä, jota on hyvä markkinoida pääkaupunkiseudulla. Tämänkaltaiseen markkinointiin kannattaa panostaa rahaa, eikä se edellytä läheskään asuntomessujen kaltaista panostusta.

Valtuusto päättää asuntomessuista ensi maanantain kokouksessaan.



2 kommenttia:

  1. Kouvolalaissyntyisen Helsingissä asuvan opiskelijan mielipide muuttohalukkuuteen vaikuttavista tekijöistä: Kouvolaan pitäisi saada viihtyisä, rauhallinen, keskieurooppalaistyylinen pikkukaupunkimainen mutta tiivis rautatieaseman ympärille rakentuva keskusta, jossa on kattavat palvelut ja monipuolinen asuntotarjonta. Tarvitaan kaupunkimaista kerrostaloasumista kivijalkakauppoineen radan pohjoispuolelle ydinkeskustaan ja tiivismatalaa townhouse-rakentamista radan eteläpuolelle ja keskustan välittömään läheisyyteen. Tiiviistä rakentamisesta tulee tehdä edullisempaa ja viihtyisämpää pysäköintipaikkanormeja karsimalla (nyt rautatieaseman viereenkin tulevaan kerrostaloon kaupunki pakottaa rakennuttamaan paljon pysäköintipaikkoja, jotka nostavat asuntojen hintaa oli autoa tai ei, vaikka lähistöllä on paljon vajaakäytöllä olevaa pysäköintitilaa!)

    Sivuhuomiona, Kouvolan kaupungin maankäytön mittareita tulisi myös tarkastella uudelleen (Terveisiä teknisessä lautakunnassa istuvalle Rurikille!). Nyt mitataan "keskeisellä kaupunkialueella" luovutettujen omakotitonttien määrää kaupunkirakenteen eheyttämisen mittarina ja korjattujen/rakennettujen kevyen liikenteen määrien kilometrimäärää kestävien kulkutapojen edistämisen mittarina. Kaupunkirakenteen eheytymistä voitaisiin paremmin mitata esim. rautatieasemien läheisyyteen kaavoitetun kerrosalan mukaisesti siten, että mitä lähemmäksi asemaa kaavoitetaan, sitä enemmän "pisteitä" saadaan. Tämäntapaista mittaristoa käytetään esim. Helsingissä. Kestävien kulkutapojen mittaristona pitäisi puolestaan käyttää joukkoliikenteen ja erityisesti pyöräilyn ja kävelyn kulkutapaosuuksia kaupungin sisäisessä liikenteessä. Näihin voidaan vaikuttaa hyvin laajalla keinovalikoimalla (pyöräreittien ja kävely-ympäristön laatu, yhdyskuntarakenteen eheys, pyöräpysäköinti, autoilun hillitseminen esim. pysäköinnin hinnoittelulla ja nopeusrajoituksilla jne. jne.), joten kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen kulkutapaosuuden (osuus kaikista tehdyistä matkoista) kasvu kaupunki- ja liikennesuunnittelun kirjattuna tavoitteena olisi paljon merkittävämpi kuin nykyinen, pelkästään rakennettujen/parannettujen kevyen liikenteen väylien kilometrimäärään perustuva mittari. Myös tällaista kulkutapaosuusmittaria käytetään Helsingissä. Kouvolan kokoisessa pienessä kaupungissa etenkin pyöräilyn ja kävelyn osuusden merkittävä kasvattaminen olisi mahdollista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos hyvästä kommentista ja hienoista ajatuksista. Olen samaa mieltä kanssasi, juuri kuvattuun suuntaan tulisi Kouvolaa kehittää. Laitan Rurikille tiedoksi ajatuksen maankäytön mittareiden parantamisesta ja pidän sen itsekin mielessä kun sopiva tilaisuus tulee kehittää mittareita.

      Poista