“Ihmeen hieno
Kouvola” on kaupungin nykyinen mainoslause. Aikaisemmin Kouvolalla taisi olla
useampikin mainoslause, josta muuttajille markkinoitiin kaupunkia nimellä
“Kodikas Kouvola”. Suomen Pariisi, Chicago tai jotain muuta yhtä dorkaa ei ole
koskaan yritetty olla ja hyvä niin. Kouvolalla on komea Kustaa Saksin
suunnittelema visuaalinen värikäs, melkein överiksi vedetty ilme. Kuulemma
messuosastot pistävät silmään ja näyttävät hyvältä. Ihan kiva juttu.
Kouvolaan
houkutellaan uusia muuttajia lähinnä Helsingissä järjestettävillä suurilla
OmaKoti ja OmaMökki -messuilla. Parisen vuotta sitten viriteltiin selvitys
etätyöstä. Haluttiin tietää, miten saataisiin Kouvolaan lisää asukkaita etätyön
mahdollisuuksia hyödyntämällä pääkaupunkiseudulta. Hankkeen tulosten pohjalta
keskustaan perustettiin Viiraamo, jossa etätyötä tekevän on mahdollista
työskennellä. Paikka ja idea on kiva: etätyöläisen voi olla hankala tehdä työtä
kotona, joten työpisteen vuokraaminen kaupungin ytimestä antaa rytmiä työntekoon
ja työt eivät kasaudu kotiin.
Suomen kurjin kaupunki –titteli asettaa paineita kaupungin
markkinoinnille. Totuus on erilainen kuin lehtiotsikot. Kouvola on mukava
paikka elää, se on hyvä kaupunki lapsille ja perheille. Kouvolassa on Suomen
kaupungeista edullisimmat asunnot ja erilaisia omaleimaisia asuinalueita.
Taajamien lähellä on kouluja, urheilumahdollisuuksia ja kulttuuria. Kouvolan
sijainti on loistava rautateiden solmukohdassa, Helsinkiin pääsee tunnissa ja
vartissa, keskusta on kehittymässä.
Miten tämän kertoisi pääkaupunkiseudulla ja muuallakin?
Mennäänkö messuille, pystytetään kiiltävän komea osasto ja jaetaan kilokaupalla
upeita esitteitä? Mennään vaan, mutta tehdään myös jotain ihan muuta. Tehdään
sissimarkkinointia. Tuodaan asiat esiin modernisti ja ennen kaikkea aidosti.
Levitetään kuvia ja tarinoita, joissa kaupunkilaiset kertovat kaupungistaan.
Käytetään hyväksi sosiaalista mediaa. Selvitetään paremmin, miten
etätyöntekijöitä saadaan Kouvolaan. Tehdään se aiempaan verrattuna laajemmin,
jotta saadaan yleistettävämpiä tuloksia.
Kaupungin markkinointiväki on tehnyt paljon, mutta vielä on
tehtävää. Haaste kohdistuu myös meihin tavallisiin kouvolalaisiin. Osaammeko
kertoa kaupungistamme muuta kuin betonisia vitsejä.
Jotain täytyy tehdä, sillä muuttajia tarvitaan.
Markkinoinnin täytyy olla luovempaa ja koskettavampaa. Tekemisen täytyy olla
tehokkaampaa, sillä enempää rahaa siihen ei saada. Täytyy tavoittaa perheet
aidoilla tarinoilla ja jättää ihmisiin jälki.
Parasta mainosta kaupungille ovat työpaikat. Ei siihen sen kummempaa tarvita, vaikka työpaikkojen järjestäminen on toki eri asia. Kouvola on markkinoinut itseään hyvin ja näyttävästi, mutta pelkkien etätyöläisten varaan ei voi laskea, sillä kauniista puheista huolimatta työnantajien suhtautuminen etätyöhön vaihtelee kovastikin. Duunareiden hommia Kouvolan seudulla lienee sentään joten kuten, mutta korkeakoulutusta vaativat työt vain vähenevät maakunnista. Voiko tätä suuntaa enää kääntää? Pahoin pelkään, ettei. Itse olen Kouvolan suunnalta kotoisin oleva korkeakoulutettu ja työskentelen pk-seudulla. Muuttaisin Kouvolaan tai muualle Kaakkois-Suomeen koska vain, jos sieltä löytyisi alani töitä (eikä se ala ole edes kovin harvinainen). Uskon, että halukkuutta paluumuuttoon olisi monilla muillakin, sillä pk-seudun hinta-laatusuhteeltaan surkea asuminen ja ruuhkaisuus vain pahenevat tulevaisuudessa. Silti houkuttimena pitäisi olla muutakin kuin halpa asuminen ja pitkäksi venähtävä työmatka - eli nimenomaan niitä töitä. PS:Kuka tahansa kaakkoissuomalainen työnantaja voi ottaa tästä kopin.
VastaaPoistaTotta. Ensisijaisesti muuttajia saadaan kun kaupungissa on tarjolla työpaikkoja. Lisäksi muuttajan puoliso tarvitsee myös työpaikan. Usein muuttajaperhettä kohden täytyy kaupungista löytyä kaksi työpaikkaa. Etätyö on kuitenkin mahdollisuus saada korkeastikoulutettuja pääkaupunkiseudulla asiantuntijatyötä tekeviä muuttajia. Pääkaupunkiseudun asuntojen hinnat hipuvat pilviä, mikäli perhe haluaa omakotitalon ja pihaa ympärilleen, täytyy olla valmis muuttamaan kehyskuntiin ja silti olla valmis ottamaan huomattava asuntolaina sekä hyväksyä se tosiasia, että työpaikka sijaitsee melko huomattavalla etäisyydellä perheen kodista. Lahti toimii jo pääkaupunkiseudun työssäkäyntialueena, etätyömahdollisuuksien tukemisen myötä myös Kouvola voisi päästä samaan tilanteeseen. Minusta tämä mahdollisuus kannattaa käyttää hyväksi.
VastaaPoistaOlen muuttanut Kouvolaan PK-seudulta reilu vuosi sitten vaimoni töiden täällä antaessa siihen mahdollisuuden. Olemme molemmat korkeakoulutettuja ja työskentelen itse IT-alalla tehden etätöitä ja välillä käyden Helsingissä paikan päällä.
VastaaPoistaHistoriallisesti on minusta mielenkiintoista, että Lahti onnistui pelaamaan korttinsa niin hyvin, että Lahti sai itselleen oikoradan Helsinkiin olemassaolevan Lahden radan lisäksi. Minusta tuntuu siltä, että sama raideinvestointi olisi kannattanut käyttää radan rakentamiseen Helsingistä Porvooseen ja sieltä Kouvolaan, jolloin Itä-Suomen rataverkko olisi liittynyt nykyistä selvästi paremmin pk-seudun rataverkkoon ja lyhentänyt matka-aikoja huomattavasti suurempaan määrään kaupunkeja. Tämä olisi nostanut Kouvolan samaan tilanteeseen, jossa Lahti on nyt etätöiden suhteen.
Nykyinen ratayhteys on Kouvolan kannalta ikävä, sillä se kiertää niin, että esimerkiksi täältä Elimäeltä on täysin epärealistista mennä junalla tai millään muullakaan julkisella liikenteellä Helsinkiin, vaikka mielelläni junaa käyttäisinkin. Henkilöauto on lähes kolme kertaa nopeampi ja myös halvempi vaihtoehto. Tämä saa monet varmasti muuttamaan Lahden radan varrelle. Harmi ettei historia mennyt toisin.
Toivoisin myös Kouvolan kaupungin nyt Kiinakeskuksen ja Veturin jälkeen vihdoin keskittyvän vähän pohtimaan mitä kaupungin oikealle keskustalle tulisi tehdä. Kouvolan keskusta sinänsä on aivan varmasti kehittämiskelpoinen ja siellä olisi mahdollisuuksia oikein hyvään pienkaupunkikokemukseen. Nykyisellään, jos me tahdomme lähteä lauantaina kaupunkiostoksille tulee hyvin helposti suunnattua Porvooseen tai Helsinkiin. Tämä johtuu pääasiassa siitä, että Kouvolan keskustassa kaikki liikkeet tuntuvat menevän kiinni viimeistään kahdelta. Tietysti kyse on varmasti siitä, ettei asiakkaita riitä, mutta sinänsä Kouvolassa pitäisi olla aivan riittävä asukasmäärä elävämmän keskustan toteuttamiseksi. Toivottavasti tähän löytyy tulevaisuudessa myös työkaluja ja intoa.
Kouvolan halu järjestää asuntomessut on mielestäni lähinnä hupaisaa, tai olisi, ellei siihen vielä käytettäisi järjettömiä summia rahaa. Kouvolan seudulla on jo nyt selvästi ylitarjontaa lähes minkä tahansa hintaluokan, sijainnin ja koon yhdistelmästä omakotitaloissa ja on vaikea kuvitella, että Nurmijärvityyppinen omakotitaloalue onnistuisi vetoamaan juuri kehenkään täällä, sillä ilmiö on yhtälailla laantunut pk-seudullakin. Meillä on jo asuntokannan ja asumisen hinnan kannalta erinomaiset olosuhteet. Siksihän minäkin täällä olen. Kouvola tarjoaa erinomaisen vastineen rahalle, kun vertaa pk-seutuun ja toivoisin kunnan panostavan rahan mielummin juuri kaupunkiin ja kyläkeskuksiin.
On ihan totta, mitä edellinen kommentoija sanoi, että työpaikkojen saaminen itse Kouvolaan olisi olennaista ja näkisin sen voivan parantua juuri sillä, että minäkin muualla töissä käyvä etätyöläinen käyttäisin rahani Kouvolan kauppoihin ja palveluihin Loviisan, Porvoon ja Helsingin sijasta.
Monta hyvää ajatusta. Kiitos analyyttisesta kirjoituksesta. Olisi hienoa vetää muuttajia Lahden tavoin. Junamatka Helsinkiin on Kouvolasta sen verran pidempi, että jos ei Lahden ja Kouvolan välinen asuntojen hintaero vallan repeä, niin samaan tuskin päästään. Muuttajan kuitenkin mahdollista saada, edellinen kirjoittaja on hyvä osoitus siitä.
VastaaPoistaElimäki on hankalassa paikassa julkisen yhteyksien suhteen. Autolla Helsinkiin pääsee niin paljon nopeammin. Miten bussityhteydet toimivat? Pääseekö buseilla? Jos bussiyhteys on suunniteltu huonosti eivätkä palvele työssäkäyntiä pääkaupunkiseudulle voidaan yrittää parantaa aikatauluja. Tästä pitäisi saada tieto kaupungin suuntaan. Kaupungin sivuilla kimppakyytilinkki vaikka ymmärrän järjestelyiden pidentävän päivää.
Minustakin keskustan kehittäminen on tärkeää ja vaikka tuloksia ei vieläkään näy, on asiaan tartuttava. Olen yhteydessä Reijo Saksaan, joka vastaa asiasta ja kyselen lauantaiaukiolojen pidentämisestä.
Bussiyhteydet Elimäeltä Helsinkiin kyllä toimivat, mutta matka ajat ovat ihan ymmärrettävistä syistä pitkät. Tämän seurauksena säännölliseen työmatkaliikenteeseen bussiliikenne sopii melko huonosti; kukaan ei halua käyttää päivässä neljää tuntia matkustukseen. Junien etuhan olisi juuri siinä, että siinä missä linja-auton matkanopeus on 100km/h junat kulkevat 140 tai 200km/h nopeudella suoraa reittiä.
PoistaSinänsä matkahuollon bussiliikenteessä olisi ja on jo pitkään ollut parannettavaa aikataulujen selkeyden osalta. Matkahuolto voisi vähän panostaa aikataulupalvelunsa käytettävyyteen, sillä nykyisin matkojen hakeminen siitä on monesti todella sekavaa, eikä kaikkia mahdollisia vaihtoehtoja välttämättä edes löydä. Tämä kuitenkin on Matkahuollon itsensä käsissä. Tietysti kunnat voisivat tehdä omia palvelujaankin, mutta näkisin parhaaksi, jos aikataulupalvelu jatkossakin kattaisi koko Suomen.
Sitä odotellessa, että Onnibus saattaa jossain vaiheessa kokeilla vuoroliikennettä myös tännepäin Suomea.
Kimppakyydit ovat tietysti hyvä vaihtoehto säännöllisille työssäkävijöille, mutta varsinkin etätyöhön liittyy vahvasti työssäkäymisen epäsäännöllisyys ja on vaikea sopia kimppakyydeistä, jos matkapäivät ja matka-ajat vaihtelevat paljon viikottain.
Hyvä kuulla, että keskustan kehittäminen on agendalla, sillä näkisin automarketkeskusten suosimisen tulevaisuuden kannalta heikkona valintana Kouvolalle.