Sivusto on muuttanut osoitteeseen kaisaspies.fi. Sinut ohjataan uuteen osoitteeseen automaattisesti hetken kuluttua.

sunnuntai 30. syyskuuta 2012

Kauppaa keskuksessa vai keskustassa?

Jäin miettimään vaalikoneessakin esitettyä kysymystä siitä, näivettävätkö kauppakeskukset Kouvolan ja Kuusankosken keskustat. On totta, että ainakin Kouvolan keskustassa on näinä syksyisinä viikkoina ollut hiljaista ja tyhjiä liiketiloja on paljon. Ihmiset ovat hypänneet autoihinsa ja karauttaneet uuteen, uljaaseen kauppakeskus Veturiin.

Kävin Veturissa lasten kanssa. Kolmevuotias poikani rakasti paikkaa. "Äiti, tullaanhan tänne ensi viikonloppunakin. Täällä on niin ihanaa." Ei tulla. Mennään vaikka torille, ajattelin. Pienen onni kauppakeskuksessa tuntui hämmentävältä. On surullista, että kaupoissa ravaaminen, kahvila ja pari leikkitelinettä tuottavat niin suuren ilon.

Samanlainen hämmentävä tunne tuli kun hain poikaa päiväkodista ja lapset leikkivät yhdessä ABC:tä, siis huoltoasemaa. Leikkisivät edes maatilatoria, mietin. Kaikilla lapsilla tuntui olevan kokemus ABC-vierailusta: leikkipaikasta, hesestä, kaupoista ja kahviloista. Ja nyt sitä leikittiin syksyisellä päiväkodin pihalla.

En olisi hätäisesti julistamassa keskustaa näivettyneeksi. On selvä, että Veturi vetää ihmisiä aikansa. Keskustan tyhjät liikehuoneistot täyttynevät hiljakseen ja tuovat mukanaan uutta elämää keskustaan. Kävelykatua ei tarvitse kattaa eikä suuria parkkihalleja rakentaa. Keskustasta ei saa tehdä ostoskeskuksen kloonia. Keskustan vahvuus on toisaalla.

Keski-Euroopassa rakennettiin kauppakeskuksia keskustan ulkopuolelle jo kolme-neljäkymmentä vuotta sitten ja ihmiset olivat huolissaan kaupunkien keskustojen näivettymisestä. Yleisesti huolet osoittautuivat turhiksi, keskustat vetävät edelleen väkeä. Havaittiin, että kauppakeskus ei korvaa keskustaa.

Minulle keskusta on
     kirjasto
     puistot ja leikkikentät ulkona vaikka vähän sataisi
     tori ja kauppahalli
     juna-asema
     lounasravintolat viikolla ja lauantain kahvilakäynti
     vaatekaupat, kukkakaupat, suutari ja kangaskauppa sekä
     ihmisen kokoiset ruokakaupat.

Enkä minä usko, että mikään kauppakeskus ikinä korvaisi keskustan.

3 kommenttia:

  1. Moi! Hyvin kirjoitettu, mutta... Hieman aina ahdistaa, kun ihmiset tietämättöminä kuvittelevat, että keskustan tyhjillään olevat liiketilat ovat Veturin syytä. Niin ei kuitenkaan ole. Kannattaa vaikka nopeaan tsekata Veturin sivustolta, ketä siellä on ja alkaa sitten muistelemaan, että ketkäs niistä keskustassa ovatkaan olleet. Todellisuus on taruakin ihmeempää.

    Kouvolan keskustan tyhjentyminen on monien osien summa. Yhtäällä vaikuttavat kävijämassat, joita voimaakkaasi ohjailevat S-ryhmät liikkeet ja täten uudella liikkeellä on lähes mahdoton aloittaa toimintaansa ilman järjettömää markkinointibudjettia. Toisaalla taasen ihan puhdas kysyntä näivettää: Kouvolalaiset eivät halua nähdä vaivaa erikoiskaupan löytämiseksi.

    Vaikka nyt on kaikessa muutosvastaisuudessa seksikästä vastustaa Veturia, on sen tuoma muutos Kouvolaan kultaakin arvokkaampaa. Ilman Veturia emme olisi esim. koskaan saaneet näin nopeasti keskustan kehityssuunnitelmia. Toinen erittäin tärkeä muutos on kilpailun kiristyminen ja sitä kautta mahdollinen hintakilpailu ja laatukilpailu. Tässä pelissä sinäkin voitat. (Toki voit vastustaa tätä ja mennä edelleenkin s-ryhmän liikeeseen ja ostaa tuotteita, joiden alkuperää ei monesti tiedä ja joiden hiilijalanjälki on pahimmillaan todella suuri... Mutta saahan siitä näennäisesti boonusta).

    Sitten, suosittelen muistamaan erään keskeisen asian, jota harva muistaa: S-ryhmä prismoinen, kuppiloineen, marketeineen, hotelleineen ja ravintoloineen on vain tehokas kone, jonka tärkein tehtävä on tehdä rahaa (kommentti suoraan Vehmaalta). Veturi sen sijaan on lukuisien paikallisten yrittäjien ja kauppiaiden summa, jotka omalla panoksellaan tuottavat alueelle työpaikkoja ottamalla huomattavaa liiketoimintariskiä.

    VastaaPoista
  2. Anonyymi on aivan oikeassa siinä, että Veturi ei ole yksin syyllinen keskustojen autioitumiseen. Valtavaksi pöhöttynyt Prisma on tehnyt oman osansa jo aikaisemmin.

    Selvää kuitenkin on, että kaksinkertaiseen erikoiskauppamäärään, eli keskustaan ja ostoshelvetteihin, ei riitä täällä ostovoima.

    Hieman haiskahti kaupalliselta propagandalta vihjailu S-ryhmän tuotteiden alkuperästä ja ekologisesta jalanjäljestä. Niiden suhteen tuskin on mitään eroa K-ryhmän tuotteisiin.
    Eikä se bonus ole sen näennäisempää kuin plussatkaan. Molemmilla viedään Homo konsumentusta kun pässiä narussa...

    VastaaPoista
  3. Veturin leffateatterin pitäjälle antaisin kuitenkin kunniakuntalaisen arvonimen, sillä suurin osa salien suunnittelusta ja toteutuksesta on tehty paikallisin voimin. Jos vain kunta ja kaikki yrittäjät toimisivat samoin! Kaipaan Kouvolaan pohjalaista kotiin päin vetoa.

    VastaaPoista